BuJo #2: Structureren slaat aan

In maart schreef ik dat ik weer gestart ben met het bijhouden van een zogenaamd Bullet Journal in de hoop nog net iets meer structuur in mijn leven te krijgen dan ik al had. Ahum. Ik en gestructureerd. Ja, ik kan heel goed plannen, en Ja, ik ben nog beter in uitstellen, doorschuiven en afstellen.

Een BuJo is een kruising tussen een agenda en het bijhouden van 100.000 lijstjes en helemaal vrij in te richten. De meneer die het bedacht heeft (Ryder Carroll) heeft een heel basis journal in gedachten maar een dame als Boho Berry maakt er prachtige kunstwerkjes van.

Mijn BuJo is niet echt basic (ik maak gebruik van kleurtjes en soms teken ik ook nog iets) maar echt artistiek is mijn BuJo ook niet. Ondanks dat ik nog steeds niet helemaal tevreden ben over mijn zgn futurelog (waar afspraken voorbij de maand waarin ik leef worden geregistreerd), de indeling van het maandoverzicht, de overzichten die ik bij houd en de indeling van het week-overzicht merk ik wel dat ik gestructureerder word. Het afvinken van taakjes, het inzicht krijgen in gewoontes, ik vind het gewoon leuk.

Foto 1: Zo ben ik al heel vaak aan de plank-challenge begonnen maar heb deze nooit afgemaakt. Nu is het een challenge-loos plank doen, en de ene dag lukt het beter dan de andere dag, maar ik doe wel dagelijks even een plank.

Foto 2: Drie, vier of vijf kilometer per keer rennen klinkt niet als veel, maar ondertussen heb ik in de maand mei al 25 renkilometers onder mijn schoenen door laten gaan.

Foto 3: Het overzicht van vorige week. Hoe laat ik op ben gestaan en weer naar bed ben gegaan, wat ik heb gegeten, het weer, mijn koffie/water consumptie, wat ik aan heb gehad en zelfs hoe vaak en waar ik gepoetst heb.

Foto 4:  Het overzicht voor deze week is al wat rustiger. Deels omdat ik minder kruisjes heb mogen zetten, deels omdat ik minder dingen bijhoud. Met 4 shirtjes en 1 zomerbroek heeft het weinig zin om bij te houden wat je draagt. Gewoon elke dag hetzelfde. Met kleurtjes heb ik aangegeven of het een werkdag (groen) of een vrije dag (blauw) is.

Foto 5: Omdat ik dus nog steeds niet helemaal tevreden ben over de layout al weer wat wijzigingen doorgevoerd. Ik stop met het registreren van mijn ontbijt en lunch en ga de vrijgekomen ruimte in de eerste kolom van mijn weekoverzicht gebruiken om ‘het weer’ te registreren. De tweede kolom is voor afspraken en geplande taken. Kolom drie is deels voor Taken die ik volgende week wil/moet doen en daaronder staat het poets-overzicht (aka als Hobby-en (not)). In de vierde kolom neem ik mijn doelen voor de volgende week op, is er ruimte voor mijn weekmenu (avondeten) en staat er nog een kleine ‘tracker’ waarin ik wat zaken registreer zoals lezen (in een poging wat minder op het net te zitten), mijn haar waxen, lunch meenemen naar het werk, of ik mijn lenzen in heb gehad, mijn studieboeken open heb gedaan. Dat soort spul.

Dankzij bijvoorbeeld het registreren van ons avondeten ben ik weer wat gevarieerder gaan koken (al kan dat nog veel gevarieerder). Al met al ben ik dus nog steeds blij dat ik het BuJo-en weer op heb gepakt. Ik heb zelfs een aparte BuJo voor het werk gemaakt. Ook daar is het fijn om vinkjes te zetten en vakjes te vullen.

En jij? Hoe plan jij? Digitaal, op papier, in je hoofd? Ik lees het graag.

© Rianne

16 gedachtes over “BuJo #2: Structureren slaat aan

  1. Wij hebben hooguit losse papiertjes met dingen die nog moeten worden gedaan. Die vinken we daarna af. Dat is alles.

    Like

  2. Ik heb in het verleden veel bijgehouden en gevinkt. ( boekhouders trekje) Daar ging zoveel tijd in zitten dat ik er mee gestopt ben. Achteraf denk ik doordat ik het zeker 10 jaar volgehouden heb is er een zeker inzicht gekomen waardoor het me opeens te veel tijd ging kosten. Inmiddels gebruik ik alleen nog kladjes voor de dingen die ik echt niet mag vergeten. De rest doe ik toch wel of niet.

    Like

    • Ik doe meer niet dan wel en dit is confronterend. Het kost mij nu tussen de 5 en 15 minuten per dag. 5 op doordeweekse dagen, 10 op zondag als ik de nieuwe week uitwerk, 15 bij een maandovergang. Het rendement is nog steeds dusdanig hoog dat ik het er voor over heb…

      Liked by 1 persoon

  3. Ik schrijf alleen op wat ik echt niet mag of wil vergeten, voor de rest laat maar waaien, zie wel

    Groetje, Ria

    Like

    • Ik word al moe als ik al die lijstje zie… En dat uit de mond van de vrouw die dol is op het plaatsen van lijstjes op haar blog 😉

      Like

  4. Ik plan nauwelijks iets. Ik doe per dag wat nodig is en soms vergeet ik wat. Is dit niet dodelijk dan verschuif ik het tot het weer in mijn geheugen schiet. Nadeel is wel dat is soms aan een afspraak moet worden herinnerd maar ik ben niet zo vaak weg, dus dat valt mee. De belangrijke dingen onthoud ik zo ook wel.
    Het is vanwege die planloosheid dat ik jouw Bujo er behoorlijk ingewikkeld uit vind zien. Wel leuk hoor, dat zeker en het is fijn te lezen dat je er baat bij hebt en het ook fijn vindt om te doen. Maar ik weet hoe het gaat (net als met een agenda): de eerste dagen schrijf ik er in en de rest van de tijd dweilt ie een beetje in een la.
    Ja, ik ben erg!! Maar ik kan er niks an doen en ik ben toch nog redelijk gelukkig ook.

    Like

      • Maar Mrs R, ik zou graag meer als jou zijn, dat ik beter kan plannen want ik vergeet nog wel eens wat. Maar ik houd het nooit vol.
        Maar nu ik je hier toch spreek… wat sta je hier weer hartstikke leuk op de foto. Echt hoor, ik meen het!!
        Alleen, je zit daar wel achter een onbeschaafd grote bak ijs. En voor iemand die geen suiker meer mag is dat behoorlijk hard hoor (*slikt een paar keer, en sluipt dan naar zijn bakje zure yoghurt*)

        Like

        • Sorry, sorry, sorry… Helpt het wanneer ik er bij vertel dat ik eerst 6 hele vieze lactase pilletjes heb moeten eten voordat ik aan die ijscoupe kon beginnen? En dat ik een deel van de slagroom af heb gestaan aan vriendin omdat er een koekje in de slagroom gedrukt lag wat vol met gluten zat..?

          Like

  5. Dat zijn wel heel veel lijstjes. Knap van je! Ik maak wel eens lijstjes op papier omdat ik dol ben op afvinken. En soms op mijn werk als ik het heeeeeel erg druk heb.

    Like

Reacties zijn gesloten.