Toet & Co

WE-300: Muize-ceren

‘Wij gaan een WE-300 schrijven’, zegt Rozifantje terwijl hij mij een briefje met het WE-woord laat zien.’Toet is een muis en heel goed in ceren dus….’. Ik prevel het woord een paar maal voor mij uit. ‘Weet je zeker dat Toet de letters in de juiste volgorde over heeft genomen?’, vraag ik. Rozi’s voorhoofd verandert in een grote rimpel. ‘Het stond er iets anders’, antwoord hij. ‘Toet zei dat Meneer Plato zich vergist heeft in de lettervolgorde’. Ik schud van nee. ‘Ik denk dat Toet zich vergist heeft’. Een snelle check van het WE-300 woord leert mij dat ik gelijk heb. ‘Meneer Plato wil een blog lezen over Muziek Maken’, zeg ik. ‘Wil jij dat tegen Toet zeggen’, vraagt Rozi. ‘Hij zit al de hele ochtend te Prakkedenken voor Muizen en zijn hoofd doet al een beetje Ceer’.

Toet vat het feit dat hij het WE-300-woord verkeerd geïnterpreteerd heeft goed op. ‘Dan gaan we toch muziek maken en daar over schrijven’. Ik steek mijn duim op ten teken dat ik dat een prima idee vind. ‘Kan jij muziek maken?’, vraagt hij mij. Ik schud van nee. ‘Ik heb vroeger muziekles gehad’, beken ik, ‘Maar kan geen noot meer lezen’. ‘Hoe oud ben je nu?’, vraagt Toet. ’53’, antwoord ik. Toet klopt een paar maal liefdevol op mijn arm. ‘Maak je maar geen zorgen’, zegt hij fijntjes. ‘Over een jaar of 20 komt die kennis wel weer terug. Zo werkt dat bij oude mensen’. Ik besluit er het zwijgen toe te doen.

‘Ik kan toeteren’. Rozifantje voegt de daad bij het woord en laat een langgerekt trompetgeluid horen. ‘Cool’, zegt Toet. Ik pak Yep zijn blokfluit en geef die aan Toet. Hij zet het ding aan zijn lippen en produceert een schril geluid. Rozifantje toetert er vrolijk door heen. Muize-ceren noem je dat.

© Toet, Rozifantje en Rianne

Dit blog is geschreven in het kader van de schrijfuitdaging WE-300  van Platoonline.

16 thoughts on “WE-300: Muize-ceren”

  1. Toet en Rozifantje zijn hartveroverende- en slimme dieren. Ze besluiten een WE te schrijven maar laten het ruwere werk stiekem over aan hun dienaresje. Natuurlijk bepalen ze wel de structuur van het verhaal door slimme opmerkingen en diepgravende muziekgeluiden. Ja, dat wel. En… ze vergeten niet om mevrouw Rianne hun naam achter de © te laten zetten.
    Je zou zeggen: dat kan toch allemaal niet zo maar? Ja maar, ja maar… het geheel is een prachtverhaal waarvan Plato alleen maar hoopt dat er meer, meer, meer van komt.
    Toet&Rozifantje… bedankt voor het ceren. Bedanken jullie Mevrouw Rianne maar dat ze jullie muze wilde zijn.

    Like

  2. Toet en Rozifantje, wat leuk dat jullie ondanks dat jullie geen noot kunnen lezen toch je best doet om met dit woord mee te doen. Erg leuk om even met jullie mee te lezen.

    Like

Reacties zijn gesloten.