Lifestyle op z'n Wiebels

YNAB #10: Mei

Toet_YNABZo aan het einde van de maand is een mooi moment om over geld te praten. Om te beginnen wil ik mijn bericht van april rectificeren. Het was mij namelijk niet gelukt om binnen budget te blijven en al helemaal geen € 400,00. Aan het eind van de maand kwamen er nog wat rekeningen binnen zodat ik uiteindelijk mijn budget met € 17,00 overschreed. In vergelijk met de weken ervoor peanuts, maar overschrijden is overschrijden.

Deze maand is het mij wel gelukt binnen budget te blijven. Niet zo veel als ik had gehoopt maar alle kleine beetjes helpen nietwaar. Zeker wanneer je weet dat er binnen onafzienbare tijd een hele grote uitgaven aan zit te komen en wel de badkamerverbouwing. Ik heb ondertussen zowel de Vereniging van Eigenaren als van de particuliere inboedelverzekering te horen gekregen dat ik geen cent uitgekeerd krijg in het dossier waterschade. Ik ben mij ondertussen aan het oriënteren op wat alles zo’n beetje kost. Aan het eind van de maand juni heb ik een gesprek met twee mensen die heel veel verstand van bouwen hebben. Aan het eind van dat gesprek hoop ik te weten of ik badkamer, slaapkamermuur en keuken tegelijkertijd kan laten doen of dat het een twee-fasen project wordt.

Om een goed beeld te hebben  van het bedrag wat ik aan de renovatie mag besteden heb ik mijn spaargeld ook in de app opgevoerd en een apart potje, naast het noodfonds, ten behoeve van de renovatie gemaakt. Het grootste deel van mijn vakantiegeld is in dit potje gestort, een iets kleiner deel in het noodfonds. Als het nodig is (en wanneer alle drie de onderdelen in een keer uitgevoerd worden zal het waarschijnlijk ook wel gebeuren) mag het renovatie potje helemaal leeg gemaakt worden. Zolang er maar voldoende geld in het noodfonds blijft zitten om eventuele calamiteiten, zoals bijvoorbeeld een kapotte wasmachine, op te vangen.

Voor nu weet ik waarom ik even wat zuiniger leef. Wat trouwens niet betekent dat ik mijzelf alles ontzeg. Het leven moet ook een beetje leuk blijven, nietwaar!

© Rianne

5 thoughts on “YNAB #10: Mei”

  1. Het is en blijft toch een geweldige uitvinding,……we hebben even een dipje gehad, maar zijn weer helemaal on track,……..al blijft het soms schikken en herschikken maar er zijn een aantal budgetten waar ik niet van wil afwijken,………om zoals je aangeeft te genieten van het leven,…..want ik besef maar al te goed dat het leven te kort is om het niet te doen,…….

    Liked by 1 persoon

  2. Leuk stuk weer. En het is inderdaad vervelend als je naar je budget kijkt en dan die rode cijfers ziet staan. Gebruik je btw nog YNAB4 of al de nieuwe online versie? Ooit wil ik wel overstappen maar ben vooral te lui om de stap te maken.. plus het feit dat het me extra geld kost dan. Daar zit ik niet echt op te wachten.

    Liked by 1 persoon

    1. Gelukkig heb ik niet rood gestaan maar mijn noodfonds was wel zo goed als leeg.
      Ik ben al overgestapt naar de nieuwe versie. Als je voor YNAB4 hebt betaald is het eerste jaar gratis. Toen ik overstapte was er ook nog een actie dat je voor de rest van het lidmaatschap korting zou krijgen. Hoewel ik heel blij ben met deze app twijfel ik nog of ik aan het eind van het jaar de app verleng. Ik denk nu ja. Ik heb nog wel een paar jaar nodig om ‘van nature zuinig te zijn’…

      Like

Reacties zijn gesloten.