Lifestyle op z'n Wiebels

Balkonia #5: Update

De groei-explosie op mijn balkon is nog niet tot stilstand gekomen. Ik kon dit weekend dus niet anders dan de laatste twee grote bloempotten in gebruik te nemen om te voorkomen dat er anders een soort van kaalslag plaats zou vinden vooral ook omdat zich niemand zich gemeld heeft voor de tomaten- en augurkenplanten die ik in de aanbieding had.

Als eerste waren de twee gekregen courgette-planten aan de beurt om gepoot te worden.  Omdat de nieuwe potten best wel groot zijn, kregen beide er een tomatenplant als ‘vriendje’ bij. Daarmee heeft het overschot aan tomatenplanten zichzelf opgelost. Wel was ik na het verpotten vergeten de planten water te geven maar dankzij (of ondanks) code geel zijn zowel de courgettes als de tomaten de eerste nacht in hun nieuwe onderkomen goed doorgekomen.

5_8_augurken in de aanbieding
2 potten met augurken

Het tweede karweitje was het uitdunnen van de pot met augurken. Er bleken nog meer planten in te staan dan ik dacht. Omdat de blauwe bes er niet meer helemaal kosher uit zag heeft die het veld moeten ruimen waardoor ik voor nu genoeg ruimte heb om 4 augurkenplanten kost- en inwoning te bieden. Of dat zo blijft is even de vraag. In de ene pot heb ik twee erwtenplanten er bij gezaaid en in de andere pot is een matje met spinazie-zaadjes toegevoegd.  Maar hoe dan ook: Ik heb nog steeds een paar augurkenplantjes in de aanbieding.

Verder schijnt de wintergroenten wel van natte voeten en warme kopjes te houden. De broccoli, andyvie en boerenkool groeien als kool al vermoed ik dat ik over niet al te lange tijd ergens ruimte moet gaan creëren. Al dan niet met de hulp van Gremlin.

Als laatste drie  oude bekenden van mijn balkon: De aarbeiden, olijf en framboos. De aarbeien zijn al stokoud (zeker voor aardbeien) en ik ben bang dat het dit jaar niets meer wordt. Maar allez, het is nog vroeg in het seizoen dus wie weet. De framboos en de olijf zitten barstensvol bloesem/beginnende vruchtjes. Nu ‘doet’ de olijf dat elk jaar maar olijven, ho maar dus daar verwacht ik weinig van. Nu moeten olijven ‘bewerkt’ worden voor consumptie dus of ik dat echt erg vind? Neen. Maar ik hoop wel dat de eerste framboosjes binnenkort eetbaar zijn. Het is een vroege, langdragende soort, dus wie weet kan ik aan het eind van deze week genieten van verser dan verse frambozen zo van de struik. Met dit weer zou het haast wel moeten lukken.

© Rianne

NB. Lamme Urgh en ik zijn er al bijna uit voor wat betreft het vervolg van zijn verhaal.

7 thoughts on “Balkonia #5: Update”

    1. Ik moet je de hartelijke groeten terug doen. Hij is erg onder de indruk van de drijfboomvaartechniek van Kleine Zus.

      Like

  1. Als je dit zo leest zou je denken dat het geen Balkonia maar Gardenia is. Wat een soorten.
    Tja, ik vroeg nog… kun je zo’n komkommerplantje mailen. Nou, ik heb dagenlang voor de poorten van Googlemail gelegen maar niks….geen blaadje.

    Like

Reacties zijn gesloten.