Toet & Co

Balkonia #6: Kaasjeskruid

De zon die schijnt, de lucht is blauw en de deur naar het balkon staat open. Binnen ligt de laptop dichtgeklapt op de bank. De boyszz zijn in geen velden of wegen te bekennen. Ik pak mijn leesboek en loop naar het balkon. ‘Moet je kijken joh, hier groeit iets’, hoor ik Rozifantje piepen. ‘Da’s koerzjettes’, zegt Toet met enige afschuw in zijn stem. ‘Daar zitten mietefietedientjes in. Brrrr’. Rozifantje kijkt bedenkelijk. ‘Zitten er ook mienefienedientjes in groentes’, vraagt hij dan. Toet knikt van ja. ‘Rozifantje trekt een scheef bekkie, knijpt een oogje dicht en zegt ‘Ik vind groentes lekker. Met of zonder miezefiezestientjes’.

Ik houd mijn hart vast wanneer de boyszz over de balkonrand naar de volgende plantenbak lopen. ‘Nog meer koerzjettes’, hoor ik Toet zeggen. ‘Maar dizze is ziek. Kijk maar. Die ziet een beetje geel’. Rozifantje giechelt even en voelt met zijn slurfje aan het piepkleine courgettetje. ‘Pas op’, zegt Toet, ‘Daar zitten miekezieketrientjes in. Daar kan je ziek van worden’. Verschrikt trekt  Rozifantje zijn slurfje vast en kukkelt zo van de balkonrand naar beneden, via de tafel en de bank op de grond. Toet roetscht achter hem aan.

Rozifantje laat zich door zijn valpartij niet uit het veld slaan en met de hulp van Toet beklimt hij het kastje om naar inhoud van de andere potten met groenvoer te kijken. Hij giechelt wanneer hij de enorme stok bij een piepklein plantje ziet staan. ‘Wat staat er op dat bordje?’, vraagt hij aan Toet. ‘Wat is dit voor een plantje?’. Toet knijpt zijn ogen een beetje dicht en leest ‘Dop er-wer-ten’. ‘Doppers’, jubelt Rozifantje. ‘Daar kan je mee knikkeren Toet’.

Toet bromt eens wat. Ik loop het balkon op en vraag hem wat er aan de hand is. ‘Koerzjettes, de boer zijn kool, kommen met kommers, doppers. Er staan hier alleen maar groentetjes. Dingen die Yep, Rozi en jij lekker vinden. Maar er staat hier helemaal niets voor mij. Niets wat muizen lekker vinden’.  Ik kijk hem eens bedenkelijk aan. ‘Euh Toet’, zeg ik dan, ‘Jij bent net als echte muizen een alleseter dus wat zeur je nou?’. Toet krijgt een kleur. Met zijn pootjes op zijn rug draait hij met zijn rechtervoet rondjes over het tafeltje. ‘Goed goed’, antwoord hij, ‘Ik lust alles. Maar kaas vind ik het allerlekkerst. En er bestaat zoiets als kaasjeskruid. Een plant vol met kazen. En waar staat die? Nou? Nou?’ Met priemende oogjes kijkt hij mij aan.

‘Euh Toet, Kaasjeskruid heet zo omdat de bloemen op Goudse Kazen lijken, niet omdat de bloemen naar kaas smaken. Ze maken hoestdrank van dat spul’. ‘Hoestiedrank?’, vraagt Toet. ‘Medizijn? Ik knik. ‘Oei, oei, dan zitten daar vast nog meer miekezieketrientjes in dan in die gele koerzjette’. Ik knik van ja.

Dan jubbelt Rozifantje ‘Kijk Toet, met losse handjes’. Toet kijkt omhoog en ziet zijn vriendje aan zijn slurfje aan de bloempot hangen. ‘Aan de kant Rozi, dat wil ik ook’, jubelt hij. Het kaasjeskruid is hij al weer vergeten.

© Rianne (met wat  hulp van de Boyszz)

Voor meer verhalen over de boyszz, klik hier. Wil je een eigen Toet in huis nemen? Hij is hier te bestellen. Rozifantje is een creatie van Appelig en ‘One-of-a-kind’. Gelukkig maar, denk ik wel eens.

6 thoughts on “Balkonia #6: Kaasjeskruid”

Reacties zijn gesloten.