Toet & Co

WE-300: Ontgroenen

Toet_ontgroenen

‘Rozi, Meneer Plaat heeft weer een mooi woord bedacht om over te schrijven’. Toet trekt hij Rozifantje aan zijn slurfje dichterbij. ‘Ontgr..’. ‘Sjjtttt, niet zeggen, dat mag toch niet’, bromt Toet. ‘Dadelijk worden we gedistkwalifikeert’. Zachtjes fluistert Rozi het woord een paar keer voor zich uit. ‘Weet jij dan wat het woord betekend?’, vraagt hij dan aarzelend. Toet knikt. ‘Tuurlijk. Zie jij die blauwe muur?’. Rozi knikt. ‘Als Zij van Wiebeltjes die wit verft, dan is die muur ontblauwt’, zegt Toet met een tevreden knikje. Rozi kijkt bedenkelijk. ‘Meneer Plaat heeft het niet over ontblauwen maar over ontgr..mompelmompel’, eindigt hij zijn zin omdat Toet twee pootjes over zijn mond heeft geslagen. ‘Niet sjeggen’, sist hij. ‘Anders wordt Meneer Plaat boos’.

‘Ik zeg niks’, antwoord Rozi, ‘Want ik snapt het niet’. Toet laat zich van de bank glijden en trekt Rozi achter zich aan. Samen stappen ze het balkon op. ‘Zie je de schutting?’, vraagt Toet. Rozifantje knikt. ‘Welke kleur heeft die?’. Onder al dat groensige spul istie witsig’, antwoord Rozi. ‘Zie je wel dat je het snapt’, jubelt Toet. ‘Wij gaan die schutting poetsen en daarna gaan we schrijven over de schutting die niet groenig meer is. Omdat wij hem heeften ontgr… plfpptpptpt’. Met een flinke mep van zijn slurfje legt Rozifantje hem het zwijgen op. ‘Niet sjeggen, anders worden we gekwantifyciseert’.

De Boyszz bekijken de groene prut van dichtbij. Toet veegt eens met zijn pootje over een van de plekken maar die geeft geen krimp. ‘Hoe krijgten wij dat weg?’, vraagt Rozi. ‘Zoeken we op op het internet’ bromt Toet. Samen rennen ze naar binnen en slaan de laptop open. Toet opent een nieuw tabblad en typt Het-Woord-Wat-Niet-Genoemd-Mag-Worden en entert. Er verschijnt een uitleg. ‘Owww’, zegt hij, ‘Betekent het dit? Daar doen wij niet aan. Kom we gaan spelen’.

© Toet & Rozifantje (met een beetje hulp van Zij van)

Dit blog is geschreven in het kader van Platoonline’s schrijfuitdaging WE-300. Voor meer verhalen, klik hier.

Voor meer verhalen over de boyszz, klik hier. Wil je een eigen Toet in huis nemen? Hij is hier te bestellen. Rozifantje is een creatie van Appelig en ‘One-of-a-kind’. Gelukkig maar, denk ik wel eens.

11 thoughts on “WE-300: Ontgroenen”

  1. oh heerlijk….. zulke blogposten op dagen als vandaag wil ik wel vaker lezen…. zit hier te grinniken, heerlijk dat duo van jou, net zo hilarisch als mijn trio

    Liked by 1 persoon

  2. Hallo Toet en Rozifantje.
    Wat een geweldig verhaal over dat ontblauwen, ontwitten en ontgr…. oeps, nou zeg ik het haast zelf. Dat KAN toch niet? Maar echt, ik heb hier zitten grijnzen van plezier. Wat hebben jullie toch een talent. Ik vraag me af wat ‘zij van’ daar nog aan heeft kunnen toevoegen. Jullie zijn zelf al zo grappig. ‘Zij van’ kan beter zelf een WE bedenken en opschrijven toch?
    Erg bedankt voor deze bijdrage. Ik ga hem goed bewaren en hem aan iedereen voorlezen die mij vraagt: ‘wie zijn toch die Toetje en Rozifant?

    Plato is blij.

    Like

  3. Wat een leuke WE en de slotzin is helemaal prachtig. ‘Daar doen wij niet aan.’

    Like

Reacties zijn gesloten.