Lifestyle op z'n Wiebels

YNAB #11: Juni en een beetje juli

Toet_YNAB

Qua geld valt er weinig te vertellen of juni 2016. Het was een rustige maand zonder (halleluja) grote of onverwachtse uitgaven. Kijk, daar kan ik als mens heel blij van worden. Zeker met de wetenschap dat het geld er binnen nu en een maand of drie met bakken tegelijkertijd uitgaat.

Omdat ik nog niet weet hoe groot die bakken gaan zijn, maar ondertussen al wel wat wensen aan mijn lijstje heb toegevoegd die niet perse gelijktijdig met de verbouwing hoeven plaats te vinden maar liefst wel, ben ik in mijn budget gaan speuren naar ‘nog meer geld’ en heb dat zo waar gevonden.

Hoe? Nouhou… Ten eerste heb ik met ingang van 1 juli een nieuw budgetoverzicht in gebruik genomen waar, ondanks het verhogen van een aantal potjes binnen de categroie leven (oa Me, Myself & I, Gemakzucht, Supermarkt), maandelijks € 50,00 minder in is opgenomen. Dit heb ik gefinancieerd door alle ‘spaarpotjes’ voor (half)jaarlijkse rekeningen meteen vol te storten. Ik had namelijk in het eerste deel van 2016 al voldoende bij elkaar gespaard om al deze rekeningen tot en met december te kunnen betalen.

De overige potjes zijn allemaal gebleven. Wat ook is gebleven is het feit dat ik nog steeds de bekende maandelijkse uitgaven in het budget naar boven heb afgerond. In een aantal  categorieën laat ik het restgeld staan, in een meeste gevallen wordt elke cent boven budget net als het deel van mijn salaris boven budget (voorlopig) in de pot ‘Projecten algemeen’ gestort. Zodra ik weet wat de verbouwing ongeveer gaat kosten kan ik dat geld met een beetje geluk over meerdere projecten verdelen. Met een beetje pech schiet alles het potje “Badkamer//Slaapkamer//Keuken” in.

De inhoud van de potjes Noodfonds en Projecten algemeen ligt nu nog maar iets hoger dan voor deze wijziging, maar groeit nu wel sneller doordat er vanaf nu ongeveer € 75,00 per maand meer in vloeit dan voorheen.  Da’s op jaarbasis € 900,00. Da’s toch een leuk bedrag, al zeg ik het zelf.

Voorlopig ben ik nog steeds blij met de inzichten die YNAB mij geeft.

© Rianne

4 thoughts on “YNAB #11: Juni en een beetje juli”

    1. Klopt. Geen ynab is een besparing maar die valt in het niet bij het geld wat ik sinds ik met ynab begonnen ben heb bespaard. Dat zal eind de 1000 euro liggen (als het niet meer is).

      Like

  1. Jouw geld is net elastiek! Dat zei dochterlief vroeger altijd als ik gezegd had dat er geen geld was voor iets en het bleek er aan het eind van de maand toch te zijn. Ik vond het altijd een groot compliment. Nu krijg jij ‘m!

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.