Lifestyle op z'n Wiebels

Net op tijd …

Sinds enige tijd ben ik op de hoogte van het bestaan van een zogenaamde capsule-wardrobe horende bij een minimalistische levenstijl. Je weet wel, niet te veel meuk verzamelen. Wanneer je met een capsule-wardrobe begint ga je eerst aan de slag met je bestaande kledingvoorraad. Alles wat je niet meer draagt (of omdat het te klein, te groot of te versleten is, of omdat het in de categorie miskoop valt) wordt of weggedaan of tijdelijk opgeslagen en, indien je er niet meer naar omkijkt, na een maandje of drie alsnog weggedaan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je per seizoen een garderobe van 33 stuks samensteld (incl. jassen en schoenen) die dusdanig goed met elkaar combineren dat je er 3 maanden lang tip top mee uitziet.

Ik doe hier niet aan mee. Ik heb namelijk te weinig kleren voor een capsule-wardrobe. Mijn hele zomergaderobe bestaat, excusez moi, bestond, uit 1 capri, 2 t-shirtjes, 3 tuniekjes, 2 jurkjes, 1 hemdje, 1 bloesje en 1 paar sandalen. De rest van de kleding die ik tijdens de zomerperiode draag valt officieel binnen de lente- cq herfst collectie.

Gelukkig is het in Nederland maar zelden echt heel warm weer dus die kleine voorraad zomerse kledij is geen ramp ook al concludeerde ik ergens in augustus dat ik voor de zomer van 2017 toch wat nieuwe spulletjes moet hebben. En toen… Toen diende zich nog een tweede hittegolf aan. Weer mocht ik elke drie/vier dagen een kleine bonte was draaien om er voor te zorgen dat ik dagelijks schone en vooral luchtige kleding aan kon met als gevolg…

Slijtage. Maandag zag ik bij het ophangen van de was dat mijn zwarte t-shirt de geest had gegeven. Woensdag sneuvelde mijn sandaaltjes. Donderdagochtend prikte ik met mijn vinger door de stof van een zwart tuniekje heen. De kledingstukken zijn respectievelijk negen en vier jaar oud dus echt vreemd is het niet ..

Toch ben ik blij dat de hittegolf net op tijd voorbij is want de voorraad hoogzomerse kledij is nu wel heel beperkt geworden.

Dankzij het fantastische weer en een halve donderdagmiddag vrij hangt al dat zomerspul ondertussen al weer fris gewassen in de kast, te wachten op de volgende hittegolf. Hoewel… Met een t-shirtje er onder kan ik in ieder geval de tuniekjes en een van de jurken makkelijk het hele jaar door dragen.

Hoe vol is jouw kledingkast?

© Rianne

11 thoughts on “Net op tijd …”

  1. Veel voller en meer dan 33 stuks per seizoen. Ik kan, wel en ga niet tellen maar indien nodig kan ik me denk ik wel een maand aankleden zonder dat ik persé moet wassen.

    Een beetje variatie in kleding mag best Rianne, misschien is het tijd om je toch eens los te gaan volgende lente. Minstens 33 stuks dus, per seizoen hè?

    Like

  2. Volgens mij bestaat mij kledingkast in totaal uit 33 stuks en dan nog wat kleren, waar ik weer in wil gaan passen, die ik ooit misschien nog een keertje draag of niet weg wil doen. Maar de kleren, die ik door het jaar heen draag (heb niet echt veel verschil in zomer en winter) bestaat denk ik uit minder dan 33. En er komt ook alleen nieuw als het oude versleten is of wanneer ik écht uitgekeken ben op de t-shirts/tuniekjes die ik draag 🙂

    (nieuw kopen is ook vaak lastig, want ik kan alleen tegen katoen en sommige viscose, dus ik ben ook allang blij dat ik deze kleding kon vinden)

    Like

  3. Ik heb niet meer dan 33 stuks totaal denk ik, die ik draag, alle seizoenen.
    Ik heb ook best wel veel kleding die ik niet draag, maar ook niet weggaan.
    Ik zal dat eens gaan bekijken.

    Like

    1. Ik heb in het voorjaar de dochter van een vriendin en een vriendin blij gemaakt met mijn ‘ik draag dit meer maar het is nog wel mooi’-kledung..

      Like

  4. Iets voller heb veel shirts en meer spijkerbroeken dan ik ooit heb gehad. Maar ik draag dezelfde broeken en tshirts in de winter alleen dan met een vest erover of een jasje. Dat bullit is niks voor mij alhoewel ik wel weg doe wat ik niet meer draag.

    Like

  5. Waarschijnlijk kom ik wel op 133 of meer. Niet omdat ik nu zo modebewust ben maar ik kringloopwinkel nogal erg graag, echt een verslaving. 5 zomer en 4 winterjassen heb ik alleen al en ik draag ze ook echt allemaal regelmatig.
    Op een dag verkleed ik me ook nogal eens, door leeftijd en fibromyalgie heb ik snel last van me te warm of te koud voelen, dus pas ik me vaak aan.
    Wassen doe ik niet veel, buiten laten luchten heel veel. Na 1 dag dragen is het bijna nooit nodig te wassen.

    Like

  6. Ja, ik ben me daar gek en ga me een beetje aan regeltjes houden wat betreft de inrichting van mijn garderobe. Ik heb een zomer/winter garderobe maar in de praktijk draag ik alles door elkaar. Ik ben nogal kouwelijk (want weinig vet) en draag graag laagjes over elkaar heen.
    Lieve groet

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.