Wieb at Work

Als de programma’s niet meewerken

Het begon dinsdagmiddag. ‘Kan jij even iets opzoeken over winkelwagen 1000****?’. Dat kon ik. Helaas werd mijn antwoord mij niet in dank afgenomen want in het overzicht wat collega net voor haar vakantie had opgeleverd stond wat anders. Ik zocht nog wat dingen op en kwam net als de vraagstelster tot de conclusie dat er wat fout was gegaan bij het genereren van het overzicht. Raar maar waar. Vakantiecollega is nogal perfectionistisch.

Of ik een nieuw overzicht kon maken. Euh.. Nee… Hoewel ik aardig kan toveren en best wel wat informatie uit ons ERP-systeem weet te halen ligt mijn kennis en kunde vooral op het gebied van HR en winkelwagens vallen niet onder HR. Ik deed nog een halfslachtige poging die op niets uitliep en meldde bij Vraagstelster dat ik hoopte dat Junior, onze nieuwste collega, wel van de hoed en de rand wist.

Vraagstelster en ik (en daarmee ook de accountants ;-)) hadden geluk. Junior wist het niet precies maar hij wist voldoende om mij op het rechte pad te zetten. Na wat fröbelen, lukte het mij uiteindelijk om de juiste tabel te vinden en om de gewenste layout en kolommen in het overzicht te krijgen. ‘Appeltje/eitje’, dacht ik en ging aan de slag om een dikke 5000 nummers in excel naar zoekwoorden te converteren. En toen lag excel dwars.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken: Appeltje/Eitje my ass. Met wat hulp en veel morele ondersteuning van mijn directe collega’s is het mij gelukt om ondanks trage systemen, dwarsliggende pakketten, diverse time-errors en afsluitende programma’s en 100.000 collega’s met vragen die niet bij mij thuis horen een nieuw overzicht op te leveren zonder dat er een PC door het raam naar buiten is gevlogen en ik iemand stijf heb gevloekt. Bovendien begrijp ik nu ook hoe het kan hoe Vakantiecollega een overzicht met foutjes heeft kunnen aanleveren. Met zoveel tegenwerkingen van de techniek zit een foutje in een klein hoekje.

En voor vrijdag hoop ik op een ‘normale’ dag met uitsluitend HR vragen. Ik ben wel toe aan een Appeltje/Eitje..

© Rianne

5 thoughts on “Als de programma’s niet meewerken”

  1. Kaartenbakken waren vroeger ook niet altijd exact. Als iets verkeerd was teruggezet klopte het ook niet meer.
    Met automatisering is het in de meeste gevallen nog wel terug te vinden al kost het soms heel veel tijd.

    Like

Reacties zijn gesloten.