Lifestyle op z'n Wiebels

Balkonia #7: Herfstbalkon

Eind juli stond mijn balkonnetje er nog stralend bij. Dankzij af en aan sjouwen van liters water hadden alle plantjes de hittegolf overleeft. En toen kwamen de rupsen. Binnen no time waren mijn nog wat ielige andyvie-, boerenkool en brocolli-plantjes half opgevroten en zielig. Een paar dagen later begonnen ook de augurken te pierogen. Het weer sloeg om, het werd voor mijn gevoel ijskoud en in een vlaag van verstandsverbijstering maakte ik mijn balkonnetje winterklaar. Oftewel: ik kwakte alles wat aangevreten of zielig was geworden in de vuilnisbak.

Een beetje voorbarig dat winterklaar maken van het balkonnetje bleek later. Er zouden nog twee hittegolven en een heerlijke nazomer volgen. Ik baalde van mijn kale balkonnetje maar deed er niets aan. Ja, wat met de meubels schuiven maar verder… Niks, noppes, nadah!

Eind vorige week ging Yep op zijn oude stageplek vertellen dat zijn baan niets was geworden. Toen hij naar huis wilde gaan duwde de eigenaar van de garage, die ooit iets in de bloemenbranche heeft gedaan en daar nog steeds een binding mee heeft, hem twee buxusplantjes in zijn handen. ‘Voor je moeder’, zei de beste man. Tja, eigenlijk ben ik meer van de eetbare planten, en ik heb vrij weinig met buxus die in een kippen- of hazenkeurslijf moeten groeien maar in het kader van ‘Een gegeven paard niet in de bek kijken’ en ‘De laatste tomaten- en courgetteplanten zien er nu wel heel zielig uit’ ging ik maandag aan de slag om die twee plantjes in een pot te zetten.

Dat werkte aanstekelijk. Zo aanstekelijk dat ik na het boodschappen doen Meneer Heijn ook nog van wat heide en bosviolen heb verlost. Ziet het balkon er ineens weer fris en fruitig uit. Helemaal klaar voor een lange, zwoele herfst!

© Rianne

4 thoughts on “Balkonia #7: Herfstbalkon”

  1. Ja dan krijg je er opeens zin in hè.. Ik zou die groeirekjes bij die buxusjes mooi weghalen.. leuke bollen staan veel leuker hoor! Maar je balkon is klaar voor de herfst, moo!

    Like

Reacties zijn gesloten.