Koetjes en Kalfjes

Schoonmaaktip

Ik was er gisteren al bang voor dat mijn voornemen om een dag helemaal niets te doen in het water zou vallen. En inderdaad. Zo fijn wanneer je jezelf een beetje kent. En ach…

… Wat is er nu niet fijn aan haren wassen? Oke, het heeft wat tijd nodig om te drogen maar he, ik hoef toch nergens naar toe..

… Wat stelt een wasje doen tegenwoordig nog voor? Een machine doet het werk voor je…

… Sinds wanneer telt het schrijven van een aflevering van Lamme Urgh nu als ‘iets doen’? Over het algemeen zit er een verhaal in mijn hoofd wat er uit wil…

Blijft de WC schoonmaken over. Kijk, dat is bijna werken. Vooral sinds ik in een opwelling van milieubewust zijn een eco-wc-reiniger aan heb geschaft. Die krijgt de pot toch net wat minder glanzend schoon dan dat agressieve chemische spul. Maar ja, als iedereen zo denkt, dan wordt het nooit meer wat met het milieu. Toen kreeg ik een brainwave.

Ik gebruik al een tijdje een mix van 1/10 azijn, een paar lepels baking soda en 9/10 water als schoonmaakmiddel voor de badkamer en dat bevalt prima. En had ik laatst op het net niet iets gelezen over de reinigende werking van baking soda en azijn bij een smoezelige pot? Maar in welke hoeveelheden ook al weer? Ik ging even googlen en vond meerdere verwijzingen naar de effectiviteit van dit ouderwetse huis-tin en keukenmiddeltje inclusief dosering.

baking-soda

En zo strooide ik even later eerst een kopje baking soda in de pot en goot daar een kopje azijn over heen. Het geheel begon te bruisen als een gek, vooral op de plaatsen waar ik wat kalkaanslag meende te ontwaren. Een half uurtje later haalde ik de borstel er door heen, spoelde de laatste restjes en weg et voila… Het geheel ziet er een stuk frisser uit dan voor deze behandeling. Duidelijk voor herhaling vatbaar.

Echt… Die grootmoeders van ons waren zo dom nog niet. Het is alleen zo jammer dat zij, net als wij, met beide voeten in de gladde praatjes van allerlei marketing boys- en girls zijn gestonken.

En wat voor poetsmiddelen gebruik jij?

© Rianne

13 thoughts on “Schoonmaaktip”

  1. Schoonmaakazijn..en soms jif. Vroeger bleekwater, maar ja door de vlekken die ik steeds op mijn kleding had ben ik daarmee gestopt. Maar deze tip ga ik doen, waar kun je die Baking soda kopen? Bij het Kruidvat?

  2. Goede tip. Wij zijn helaas niet zo milieubewust. Ik gebruik een sopje van allesreiniger (en chloor voor het toilet). Vriendje-lief maakt nooit een sopje. Die gebruikt voor alles spray. Glassex of Dasty. Badkamer reiniger spray. Grrrr! Daar wordt alles spekvet van! (Een huisman hebben is soms echt afzien, hoor. Huil!)

Reacties zijn gesloten.