Koetjes en Kalfjes

ZoZ: Geen Fuchsia

oma

Ik zei toch, geen fuchsia! Nope, bovenstaande is een onvervalste lid-cactus (ook al noemt Meneer Heijn dit ding een najaarscactus) en zie ik een lid-cactus dan denk ik aan mijn oma. Oma (van moeders kant) was een kei in het stekken van lid-cactussen met als gevolg dat de hele familie al snel omkwam in de lid-cactussen. Het pronkstuk en de oermoeder der lid-cactussen hield oma altijd zelf.

In 1984 kwam oma te overlijden. Toch kreeg ik toen ik in 1987 het ouderlijk huis verliet één van de nazaten van die enorme oermoeder mee. Ik bleek wat minder talent op het lid-cactus-in-leven-houden-en-zelfs-stekken- gebied te hebben dan oma en helaas, op een dag was het plantje niet meer te redden en het verschrompelde karkas verdween in de klikko.

In 1995 kreeg ik een tweede kans. Opa ging kleiner wonen en de oermoeder (die het vooral goed doet met een flinke dosis verwaarlozing) kon niet mee verhuizen. Zij paste niet meer. Ik kreeg een aantal stekkies mee maar ook deze poging liep op niets uit.

Vandaag liep ik door de winkel, zag bovenstaand exemplaar staan en in een vlaag van weemoedige herinneringen, tegen beter weten in maar vol goede voornemens, heb ik dit plantje gekocht.  Ik beloof bij deze mijn best te doen! Echt!!

De cast van Ja Zuster, Nee Zuster met Stekkie van de fuchsia (slechte beeldkwaliteit)

Voor meer zwijmelen op zaterdag verwijs ik graag naar Marja, opperzwijmelaarster.

Fijne zaterdag/prettig weekend allemaal.

© Rianne

19 thoughts on “ZoZ: Geen Fuchsia”

  1. Heb er ook een. Al 32 jaar.
    Bij gebrek aan potten heb ik eens 2 kleuren bij elkaar gezet en nu bloeit hij in 2 kleuren. Soms zelfs op 2 verschillende tijden in het jaar.
    Juist omdat ik hem zo verwaarloos daarom is die er nog…..
    Vanmiddag net weer een plens water gekregen sinds.????? In ieder geval een hele tijd geleden.
    Succes met verwaarlozen.
    Marij

    Like

  2. Cactussen zijn helemaal hip en trendy. Gewoon weer 30 jaar overhouden en dan kan de cactus met de volgende trend meedoen. Jammer dat er zo weinig bewaard is van Zuster Klivia.

    Like

  3. Ik heb ook al enkele jaren een lidcactus. Helaas verwaarlozen of niet meer dan 3 bloemen kwamen er niet in tot ik een 85 jarige vrouw leerde kennen. Ze had een volop bloeiende lidcactus op de vensterbank staan . Zij vertelde mij dat ik de plant op het zuiden moest zetten en elke week scheutje water met Pokon voor bloemen moest geven. Zo gezegd, zo gedaan . Vorige week schrok ik van de vele knoppen die er plots in zaten en nu staat hij in volle bloei en steeds weer nieuwe knoppen.
    Nu weet ik dat Diena, zo heet de dame, dol is op een haar bekend pannenkoekrestaurantje en de 4e december ga ik haar daar, samen met haar dochter, trakteren op een door haar gekozen pannenkoek .

    Prachtig om Zuster Klivia weer te horen
    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  4. Ik had er ooit ook een paar, mij lukte het niet ze weer in bloei te krijgen maar voor jou hoop ik op andere resultaten.

    Jouw muziekje is natuurlijk nostalgisch maar juist daarom extra leuk

    fijn weekend.

    Liked by 1 persoon

  5. O ja, dat snap ik helemaal, dat je uit nostalgie zo’n plantje koopt.
    Ik voelde me de hele zomer schuldig omdat ik de skimmia van wijlen mijn schoonmoeder om zeep hielp.
    Hij was denk ik al dood, gezien zijn karig wortelstelsel, dus had niets de skimmia kunnen redden, maar toch…

    Like

  6. Oei, deze ken ik ook al. Begin oud te worden denk ik. Wij zaten bijna met de neus tegen de TV geplakt om Ja zuster, Nee zuster te kijken. Nostalgie van de bovenste plank. Enne volgens mij moet het lukken met de Lidcactus. Goed weekend.

    Liked by 1 persoon

  7. Ik heb jarenlang de lidcactus van mijn oma gehad, maar op een gegeven moment was-ie zo lelijk dat ik ‘m toch maar weggedaan heb. Het zou mijn oma niet sieren het ding nog langer in huis te houden.
    Lekker fris kleurtje heb jij uitgezocht.
    Lieve groet.

    Like

    1. D’r was er nog maar een.. Dus niks uitgezocht… Die van oma was volgens mij iets lichter, maar niet veel (en inderdaad willen de moederplanten nog wel eens gruwelijk lelijk worden wanneer ze op leeftijd komen) ..

      Like

  8. Ik heb een cactus, een stekje van mijn moeder gekregen. Ze is al 36 1/2 jaar dood, maar de cactus leeft nog, ondanks ernstige verwaarlozing. Heeft twee verhuizingen, het eind van één en begin van een ander huwelijk overleefd, en zelfs een vrijgezellenperiode daartussen. Het is geen lidcactus, ik geloof dat het slangencactus heet.
    De cactus is denk ik ouder dan deze videoclip, en die is van vóór de tijd dat ik TV had… 😉

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.