Koetjes en Kalfjes

Wat het konijn niet kent…

Over het algemeen ben ik niets te beroerd om iets nieuws te proberen maar soms komt het er niet van. Zo zie ik de laatste jaren allerlei tropisch fruit in de winkels liggen maar veel exotischer dan granaatappelpitjes, lychees en mango ga ik niet. De oude bekende, ananas, komt mijn huis niet in. Zowel de geblikte als de verse variant kan Yep en mij niet bekoren. Maar soms, soms zie ik fruit liggen waarvan ik denk ‘Dat lust ik.. Maar hoe moet ik dat onder mijn neus doorduwen?’

Een week of wat geleden haalde mijn collega zo’n stukje fruit te voorschijn. Een kaki. ‘Je schijnt de schil te kunnen eten’, zei collega terwijl ze de kaki schilde, maar ik schil hem altijd’. Op mijn vraag ‘Waar smaakt dat naar’ kreeg ik een stukje toegestoken en weet je wat… Het smaakte naar meer.  Zeker nadat ik op het net had gelezen dat die dingen boordevol vitamine C zitten.

Nu ik overstag ben en bijna dagelijks een vitaminebommetje tot mij neem probeer ik mijn huisgenoten ook aan de kaki (aka sharon fruit) te krijgen. Yep heeft een keer een stukje gegeten en vond het net peer. De voorkeur van de Boyszz gaat uit naar fruit met pitjes zodat ze een pittenspuwwedstrijd kinnen houden en Gremlin…? Gremlin is een beetje een boer.. Zodra ik met een kaki en een mes op de bank ga zitten komt hij aandweilen (je kan het echt geen rennen noemen wat hij doet)  en kijkt verlangend omhoog maar zodra er een stukje in zijn groentebak ligt ruikt hij er eens aan en keert het de rug toe.

In de wetenschap dat zijn appel- en witlofverslaving ooit ook zo zijn begonnen geef ik hem nog een week de tijd om van de kaki te gaan genieten. Zo niet, heeft dit boertje pech en eet ik alles alleen op.

Wat is jouw favoriete fruit? En is je voorkeur aan jaargetijde onderhavig?

© Rianne

12 thoughts on “Wat het konijn niet kent…”

  1. Een ramp is het fruit eten hier, en daar zit mijn motoriek oa voor iets tussen. Mijzelf op peren, goed harde, gesteld. Die per week is een beginnetje, en druiven… hier ook ananas en perzik uit blik, af en toe,.

    Like

  2. Ik ben geen echte fruit liefhebber. Ananas vind ik alleen uit blik lekker, maar daar is volgens mij niet zo heel veel gezonds aan.
    Het allerlekkerste vind ik verse aardbeien, als het kan uit eigen tuin, en een appel!
    Wat ik nooit meer eet is een mandarijn. Kennen jullie dat? Dat als je de eerste hap mandarijn eet dat het een ontzettend lekkere is of juist niet te eten. En je ziet niet of het een lekkere is, in 1 netje kunnen lekkere en vieze bij elkaar zitten! Ik vertrouw ze niet meer.

    Like

  3. Ik heb nooit geweten dat kaki zo lekker was. Ik ben het gaan eten door mijn collega die het vorig jaar een keer mee bracht. Wanneer ze nog hard zijn vind ik ze lekkerder. Aardbei en meloen vind ik toch wel heel erg lekker. Net als appel. Maar dan ook weer niet alle soorten.

    Like

    1. Zure harde appels zijn lekker, zoete meelballlen en stuk minder… Verse Hollandse aardbeien zijn inderdaad heerlijk. Meloen eet ik veel te weinig. Kind vindt dat niks en de gemiddelde meloen is net iets te groot voor een consumptie.

      Liked by 1 persoon

  4. Oei. Nog nooit op (bloos). Als het naar peer smaakt, heb ik ook niet echt interesse. Ik ben dol op mandarijntjes. En druiven.

    Like

Reacties zijn gesloten.