GedachtenGang

Spelbreker?

Weet je wat het aller-aller-allermooiste is van 1 januari van welk jaar dan ook? Dat die f@&*$^*-decembermaand er weer op zit. Ik weet f@&*$^* is geen net woord maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Het moge duidelijk zijn, ik heb niet zo gek veel met de maand december.

Nu weet ik dat er mensen zijn die denken dat dat komt doordat mijn burgerlijke staat status single is. Dat ik daardoor de gezelligheid die de maand december met zich meebrengt niet ten volle weet te benutten. Maar daar heeft het echt nul komma niks mee te maken.

Er zijn ook mensen die denken dat ik wellicht last heb van een ‘als de blaadjes vallen, de dagen korten’-depressie. Maar sinds ik vitamine D slik weet ik dat het ook daar niets mee te maken heeft.

Soms adviseren mensen mij om mijn huis te versieren, een kerstboom neer te zetten, kerstkaarten te versturen en de ontvangen exemplaren op te hangen want dan komt het kerstgevoel vanzelf. Maar dat wil ik niet. Ik ben juist druk doende alle spullen die geen functie hebben of waar ik niet blij van word uit mijn huis te verwijderen.

Bovendien… Wat is het kerstgevoel? Wat is een gelukkig nieuwjaar?

Voor mij is het kerstgevoel eigenlijk iets heel kleins. Liefde in je hart. Tevreden zijn met wat je hebt. Blij worden van de mensen die je in je leven hebt. Verder kijken dan je neus lang is. Luisteren naar mensen met een afwijkende mening. Nadenken voordat je begint te schreeuwen. Energie steken kunnen in de dingen die voor jou (en de jouwen) belangrijk zijn op het moment dat het goed voelt en niet op een datum die niets meer is dan het begin van een fiscaal jaar.

Daarmee is het kerstgevoel voor mij ook meteen iets groots. Iets wat het hele jaar door onderdeel van mij is. Niet gebonden is aan een maand. Niet gekoppeld aan veel eten & drinken, kaarten sturen, versiering ophangen, smakeloze muziek en slechte films. Zonder verplicht ‘gezellig doen’.

Noem mij een spelbreker. Maar zou de wereld er niet een stuk mooier uitzien wanneer we elke dag leven vanuit de kerstgedachten: Vrede op aarde en liefde in je hart!

Ik ga er voor! Doen jullie mee??

© Tekst: Rianne; plaatje: Jabbertje

10 thoughts on “Spelbreker?”

  1. ben het helemaal met je eens , heb ook helemaal niks met die zgn gezellige december maand en ben blij als het weer voorbij is. Wat men er ook van zegt en vindt.
    vooral de laatste zin is me uit het hart gegrepen.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb al heel lang het gevoel dat al die feestdagen bij de mensen door de strot wordt geduwd. We praten krampachtig over “gezellig” maar ik voel het vooral als een verplichting. Laten we beginnen in onze eigen straat en behulpzaam zijn voor onze buren. Als iedereen dat doet, kan het toch niet fout gaan?
    Gelukkig Nieuwjaar!

    Like

  3. Mooie gedachte.
    Moet trouwens zeggen dat ik de feestdagen, ook al brengen we ze al jaren op dezelfde manier door, zeker niet als een verplichting ervaar.

    Like

    1. Het is niet zozeer de verplichting van het samenzijn met familie. Daar heb ik geen moeite mee. Het is het hele drama er om heen. Het ‘je huis versieren’. Het ‘niemand mag alleen zijn met kerst’ (anders wel, maar die twee dagen niet). En toch ook wel het vreetfestijn wat het voor veel mensen is.

      Like

Reacties zijn gesloten.