Koetjes en Kalfjes

Handje helpen

Wanneer ik maandagochtend uit het raam kijk zie ik dat het gesneeuwd heeft. Niet veel, maar net genoeg om de wereld een stukje lichter te maken.

Tegen de tijd dat ik naar buiten ga om naar het stadskantoor te wandelen om mijn rijbewijs te verlengen is de sneeuw onder invloed van de zon al aan het veranderen is slush met hier en daar een gladde ondergrond. Alleen de sneeuw op de grashellingen en -veldjes houdt dapper stand.

Een half uurtje later wandel ik over de dijk richting mijn huis. Ik zie hoe een heer op leeftijd (hoed, keurige jas, vouw in de broek en keurige stappers) het seniorencomplex aan de overkant van de weg verlaat en in rechte lijn een rijbaan, een grasveldje en rijbaan twee oversteekt. Ongeveer ter hoogte van waar ik loop, loopt hij tegen de schuine besneeuwde heling richting de dijk op. Hij is bijna boven wanneer zijn gladde zolen geen grip meer vinden op de ijzige sneeuw. Zonder er bij na te denken steek ik beide handen naar hem uit. Dankbaar grijpt hij mijn uitgestoken handen, vindt grip voor zijn voeten en zet voet op de dijk. We lachen beide om zijn bijna roetsjpartij, wisselen een paar woorden en vervolgen beide onze weg.

Zo eenvoudig kan een vreemde een helpende hand toesteken zijn.

© Rianne

8 thoughts on “Handje helpen”

Reacties zijn gesloten.