Me Myself & I

Say Yes

‘Ik heb besloten vaker Ja te zeggen’, schreef een (virtuele) vriendin, ‘Om weer te gaan leven, uit mijn comfort zone te stappen’. Zij schreef nog veel meer en ik dacht over haar woorden na. Spiegelde mijn eigen gewoontes aan haar woorden en zag mijn mechanismes om bij tijd en wijle mijzelf langdurig aan het leven buiten werktijd te onttrekken. Om, met mijn schommelend energielevel, fysieke (on)mogelijkheden en het boodschappen doen voor Mam als excuus,  toeschouwer van mijn leven te zijn in plaats van deelnemer.

Ik besloot in navolging van deze vriendin ook wat vaker Ja te gaan zeggen en koos, heel dom, voor een gezellig samenzijn met bekende en onbekende bij haar thuis. Had ik al verteld dat zij in Rotterdam woont? Nee, bij deze. Ergens in de aanloop naar kwam ik tot de conclusie dat mijn eerste Ja in maanden niet handig gekozen was. Want ja, die fysieke (on)mogelijkheden zijn er wel degelijk. Ik moest wat anders verzinnen.

Dat bleek makkelijker dan gedacht. Tijdens het pannenkoeken eten met de collega’s kwamen de woorden Thais eten voorbij. Een paar dagen laten hadden we het over de maandelijkse vergadering na werktijd op locatie Venlo (da’s bijna mijn achtertuin als ik een achtertuin had) en ik opperde: ‘Is het een idee dat ik eens Thais kook zodat jullie aansluitend aan het overleg bij mij kunnen eten?’. Zij vond het meteen een goed idee en toen de overige collega’s een paar dagen later gepolst werden waren zij ook voor.

OMDenken - Dapper

Alsof het zo moest zijn zag ik twee dagen later dat een kookstudio bij mij in de buurt nog een paar plaatsjes vrij hadden voor een Thaise kookworkshop. Ik schreef mij in en maakte daar melding van op Facebook en binnen een half uur hadden vier vrienden gereageerd dat zij wel wilde komen voorproeven. Even aarzelde ik. Toen prikte ik een datum, maakte een evenement aan via Smoelenboek en verstuurde uitnodigingen. Een uur later had iedereen Ja gezegd.

En nee, thuis koken, eten en met vrienden/collega’s kletsen ligt niet buiten mijn comfort zone. In mijn eentje een kookworkshop volgen eigenlijk wel. Maar wat echt buiten mijn comfort zone ligt: afspraken in de medium verre toekomst maken. Dat doe ik niet graag. Want stel dat ik mij dan niet goed voel. Zo denken is de beste manier om je niet goed te voelen. Zo denken ga ik dus loslaten. En als je loslaat, heb je twee handen vrij om een kans te grijpen als deze geboden wordt!

© Rianne

3 thoughts on “Say Yes”

Reacties zijn gesloten.