GedachtenGang

Spannende Zaterdagavond

Zaterdagochtend lees ik dat CDA-leider Buma, mocht hij de nieuwe bewoner van Het Torentje worden, in de strijd tegen herstel van normen en waarden het staand zingen door kinderen van het Wilhemus terug wil invoeren binnen het basisonderwijs.

Ik denk even terug naar mijn jonge jaren op de lagere school. Uit het gebruik van die term kunnen jullie afleiden dat ik stam uit het tijdperk van voor het verval van de normen en waarden al deden de nozems, provo’s, kabouters, hippies en ander langharig tuig enorm hun best een (rook)bom onder de toen geldende  normen en waarden te leggen. Na even graven weet ik dat het leren van het Wilhelmus inderdaad onderdeel uitmaakte van het lesprogramma van de nutsschool waar ik heb leren lezen, schrijven en rekenen. En het Wilhelmus heb leren zingen. Of ik er bij moest gaan staan, wil mijn geheugen niet prijsgeven.

Zaterdagavond zie ik op mijn Facebooktijdlijn een link naar het Wilhelmus verschijnen met de melding ‘Gaan jullie alvast oefenen? Wel gaan staan..’. De link verteld mij dat het Wilhelmus 15 coupletten telt. Dat kan ik mij uit het verleden niet herinneren. Mij staat iets van maximaal 5 coupletten bij. Maar goed, ik ben de jongste niet meer dus wellicht laat mijn geheugen mij een beetje in de steek. Jolig antwoord ik ‘15 coupletten lang? Ik kan wel etalagebenen krijgen’. De vriendin die het berichtje heeft geplaatst reageert met ‘Ik ben al trots op je als je er één of twee uit je hoofd zou kennen’.

Ik lees een uitdaging en klik op de link. Couplet één blijkt geen probleem te zijn maar al vanaf couplet twee haak ik af. Er ontvouwt zich een bloederig drama uit Gods naam waar geen einde aan lijkt te komen en ik realiseer mij dat ik wel eens spannendere dingen op een zaterdagavond heb gedaan dan het uitzitten van alle 15 coupletten van het Wilhelmus.

Maar wat ik mij nou afvraag… Gaat het staand zingen van het Wilhelmus bijdragen aan het verbeteren van de normen en waarden in Nederland. Om heel eerlijk zijn waag ik dat te betwijfelen.  Wat denk jij?

© Rianne

PS. Dit is ook een goede vraag!

schermafbeelding-2017-03-05-om-21-47-30

13 thoughts on “Spannende Zaterdagavond”

  1. Wij leerden 2 coupletten op school. Het eerste en het zesde. Ik vind niet dat ze dat allemaal in de klas moeten zingen ’s ochtends vroeg, zoals in Amerika.

    Like

  2. De eerste letters van de coupletten beginnen met de eerste letters: “Willem van Nassou”; dat leerden wij op school.
    We leerden overigens ook het Engelse en Franse volkslied. Hier in Denemarken kent iedereen het “Det er et yndigt land”.

    Liked by 1 persoon

    1. Kijk, dat van die eerste letters, dat wist ik niet… Ik begrijp de soms kromme zinnen steeds beter (buiten dat het natuurlijk oud is en daarmee uit een ander spellings- en grammaticatijdperk komt.

      Like

  3. Ik heb het 1e couplet op school geleerd en dat van de 1e letters van elk couplet. Maar volgens mij hoefden we dit niet iedere dag te zingen. Ik heb op school ook het Limburgse volkslied geleerd en dat zing ik vaker dan het Nederlandse.
    Op de basisschool starten we elke ochtend trouwens met het onze vader en elke middag met een Wees gegroetje. Ik kom nu alleen nog voor anderen in de kerk, maar ik kan beide teksten nog opdreunen.

    Like

    1. Als niet katholiek blijf het Onze Vader en Wees gegroetje een vreemde eend in de bijt. Het Limburgs volkslied is sowieso mooier dan het Wilhelmus (en dat uit de mond van een Brabander) .

      Like

  4. Wij hebben het wel geleerd zodat we het met Koninginnedag uit volle borst konden mee blèren. En volgens mij ook meer dan alleen het eerste couplet. Aanleren op school is niks mis mee. Ik vind dat dit eigenlijk een stukje geschiedenis en cultuur is dat ze juist zouden moeten mee krijgen. Voor het veranderen en aanbrengen van waarden en normen moeten ze toch iets anders verzinnen dan dit…

    Liked by 1 persoon

  5. Op mijn middelbare school gaf mijn leraar Nederlands als strafwerk het uit je hoofd leren van het Wilhelmus op. Ik was een brave leerling en kom dus niet verder dan het eerste couplet. En nee, ik denk niet dat het gaat helpen. Ik zou willen dat ouders hun kinderen weer gaan opvoeden. Zoals mijn ouders dat met mij deden. Daar kan geen Wilhelmus tegenop.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.