GedachtenGang

Het verkeerde populisme

Het zit er op. De stemmen zijn niet alleen uitgebracht maar ook (grotendeels) geteld. Wellicht dat er de komende dagen nog wat wijzigingen in de cijfers achter te komma komen, maar voor nu is de uitslag bekend.

Eigenlijk heeft de VVD verloren (niet zo extreem als mijn partij, zucht) maar omdat zij nog steeds de grootste partij zijn presenteren zij zichzelf als de winnaar. Dat staat een ieder natuurlijk vrij al vind ik persoonlijk D66, CDA, GL en PvdD de winnaars van de verkiezingen 2017. Toch was ook ik heel even blij dat de VVD landelijk gezien de grootste partij is geworden (gebleven)  want dat betekent dat de PVV dat niet is! Die blijdschap was trouwens maar van korte duur en wel tot op het moment dat Mark Rutte zijn opmerking over ‘het verkeerde populisme’ maakte.

Die opmerking valt voor mij namelijk in dezelfde categorie als de uitleg van het begrip ‘pessimist’ (iemand die een ander altijd de schuld geeft) in het verkiezingsspotje van het CDA: fouter dan fout. Het maakte dat het gevoel wat ik al sinds de beruchte brief van Rutte heb, dat de VVD naar ‘fout’-rechts lonkt, sterker wordt.

De tijd zal uitwijzen of Mark’s woorden in de brief slechts verkiezingsretoriek waren. Of de toevoeging ‘verkeerde’ een door blijdschap ingegeven slip of the tong was.

Gelukkig kennen wij hier in Nederland een veel-meer-dan-twee-partijen-stelsel en zullen er zeker vier partijen nodig zijn om een meerderheidskabinet te vormen. Met een beetje geluk zitten daar een aantal verstandige mensen bij die ‘het goede populisme’-gevoel wat Mark aan het oproepen is aan banden weten te leggen.

Zijn er nog meer mensen die deze uitspraak van Mark ‘niet zo slim’ vonden? Bang zijn voor de koers die hij en zijn partij (en daarmee Nederland) wellicht gaan varen?  Offe, ben ik gewoon een slecht verliezer? Ik lees het graag.

© Rianne

8 thoughts on “Het verkeerde populisme”

  1. Ik heb veel uitspraken gehoord die ik onslim vond de afgelopen weken. De klap voor de PvdA is eigenlijk ook voor de VVD bedoeld. De coalitie als geheel is gehalveerd. Geen compliment… Inderdaad ben ik allang blij dat die verschrikking niet het grootste is geworden. We zullen zien hoe het nu verder gaat. Wel spannend!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben allesbehalve fan van Mark maar alles beter dan die gekke Gerrit met zijn gebleekte haar.

    Like

Reacties zijn gesloten.