Wieb at Work

Google is your friend

Woensdagmiddag loop ik even bij de collega’s beneden binnen die knoerthard aan het werk zijn om, voorafgaand aan een kwaliteitsaccreditatie-traject, de laatste losse eindjes aan elkaar te knopen. Ik word met gejuich ontvangen. ‘Ken jij Latijn?’, vraagt een van de collega’s. ‘Nope jongen, ik ben slechts een HAVO-klantje’, antwoord ik maar kijk toch even op zijn scherm om te zien waar hij me bezig is. Summa Cum Laude weet ik nog wel te vertalen.

Op zijn scherm staat van alles maar hij staart met name naar het stukje anni gevolgd door een rits Romeinse cijfers. ‘Het eindigt op 8 en begint met 19’, zeg ik behulpzaam, onderwijl in mijn geheugen gravend hoe het ook al weer zat met de Romeinse cijfers. ‘Google eens op Romeinse cijfers’ zeg ik. Braaf doet hij wat ik zeg en vindt een ‘vertaal’-programmatje. Helaas werkt dat alleen van Arabische naar Romeinse cijfers en niet vice versa. Boven het vertaalprogramma staan gelukkig alle Romeinse cijfers. Ik kijk even en stel voor dat hij  1980 invoert. Het Romeinse cijfer wat verschijnt lijkt deels op het cijfer in zijn document. ‘Maak er dan maar 1988 van’, zeg ik. Bingo.

Hij springt nog net niet van zijn stoel af zo blij is hij en roept ‘High Five’. De rest van de collega’s op de kamer komen naar de oplossing kijken. ‘Jij bent duidelijk nog uit de tijd dat er goed onderwijs werd gegeven’, zegt een van de andere jonge snuiters. Hoewel ik deels denk dat hij gelijk heeft wuif ik zijn opmerking weg. ‘Ach, antwoord ik. ‘Dat valt wel mee. Gewoon onthouden: Google is your friend. Dan komt alles goed’.

Minions - Google

Op weg terug naar mijn werkplek bedenk ik mij hoe bijzonder het eigenlijk is dat ik als ‘oude rot’ eerder aan zoiets nieuwerwets als Google denkt dan een stelletje jonge honden. Zal de opleiding uit een andere tijd wel zijn ;-).

© Rianne

7 thoughts on “Google is your friend”

  1. Romeinse cijfers zie je hier veel op gevels van boerderijen, zelf op hele nieuwe. Dat is weer “in.”
    Mijn dochter heeft Latijn gehad. Ik zou ook moeten goegelen, haha.
    Lieve groet.

    Liked by 1 persoon

  2. Google is geweldig! Door Google lijk ik heel erg slim. Op mijn werk los ik allerlei problemen op. En ik vertel lekker niet dat Google mij helpt. Sttttt!

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.