Lifestyle op z'n Wiebels

Runkeeper

Wanneer ik de laatste tijd over hardlopen schreef dan was er altijd wel iemand die over Runkeeper begon. ‘Leuk’, dacht ik dan, ‘Maar ik heb Evy al en bovendien… Ik snap geen hout van dat hele Runkeeper’. Maar zoals dat gaat, ik werd wel een beetje nieuwsgierig naar de app en bezocht de app-store. Binnen 10 minuten lag de app weer van mijn telefoon. Weer een account of inloggen met Facebook zag ik niet zitten.

Dit proces van downloaden en verwijderen herhaalde zich nog enkele malen. Tot dinsdagavond. Ik maakte een connectie met Facebook en kon Runkeeper wat beter bekijken. Ik drukte op wat knopjes en stelde mijn doel in: ‘5 km rennen op 25 juni’. Merseloop dus. Ik kreeg een programma-aanbod. Klaar op 30 juni. ‘Stomme app’, dacht ik en gooide hem weer van mijn telefoon. Maar toch…

Tien minuten later had ik de app weer gedownload, was weer ingelogd, had mijn persoonlijke gegevens zoals conditie, leeftijd, lengte en gewicht ingevoerd en klikte op ‘Persoonlijk programma’. Daarvoor moest ik wel betalend gebruiker worden maar de eerste week is gratis en wanneer je op tijd opzegt is er niets aan de hand.

Toen werd ik gegrepen. Niet dat het een bijzondere training was (training 1: 10 minuten interval) maar wel doordat ik per aangeboden training een datum en tijdstip kon invoeren. Dat maakt het toch wat dwingender dan ‘donderdag ga ik rennen’. Bovendien kon ik een uitdaging met Runkeeper aangaan waarmee ik een maand gratis abonnement in de wacht kan slepen. De komende 14 dagen tweemaal 1,61 km registeren. Appeltje/eitje toch.

Voor de zekerheid zette ik de training ook in mijn agenda en zo kwam het dat ik vanmorgen, tijdens het internetten, een melding kreeg ‘hardlopen over 30 minuten’.

IMG_1800

Om 9 uur trok ik de voordeur achter mij dicht, om iets over 9 uur startte ik met mijn de eerste training van mijn persoonlijk programma. Na wat miscommunicatie (rustig is niet wandelen maar rustig rennen, en langzaam is wandelen) aan het begin zat mijn eerste training er zo op. Ik wandelde rustig uit en een minuut later vertelde Runkeeper mij dat ik al 11 minuten … Op dat moment wist ik dat ik mijn app gevonden had. Mijn probleem met Evy is altijd geweest dat aan het einde van de training alles stopt.. behalve de route. Ik moet vaak nog een stuk wandelen om thuis te komen. Runkeeper stopt de training maar blijft wel aanmoedigen en registreren. Dat stimuleert dan weer om na verloop van tijd verder te gaan met het interval ritme (al werd het op het laatst 2 min wandelen 1 minu rennen). Zo kan ik met enige trots vertellen dat ik vandaag mijn eerste 5 km van het seizoen er op heb zitten in een tijd van 42 minuten en nog wat seconden. Dat ik die 5 km met een gemiddelde snelheid van 7,1 km per uur heb afgelegd. Dat mijn gemiddelde snelheid tijdens de eerste 10 minuten 8,2 km per uur was. Dat ik de helft van de uitdaging (de komende 2 weken 2 maal 1,61 km bewegen) er al op heb zitten. Dat ik meer dan tevreden over mijzelf ben.

Ik wil niet te enthousiast zijn maar ik denk dat Runkeeper een blijvertje is. Nou ja, ik hoop het. Want de app kan nog zo goed zijn, ik zal het toch zelf moeten doen. Gelukkig is de eerste stap al gezet!

© Rianne

9 thoughts on “Runkeeper”

  1. Dat is mooi! Overigens heb ik niet de betaalde versie. Die had ik eerst wel (de GO, 10,– per jaar), maar sinds ik met een Garmin loop (die véél accurater is), heb ik Runkeeper ‘erbij’. Overigens is Runkeeper op je PC/Mac wel véél overzichtelijker dan op je telefoon. Ik gebruikte de telefoon enkel om te registreren, maar bekijk het op mijn Mac. Daar kan je dan wat gemakkelijk editten en ook aangeven wie wat mag zien. Ik weet dat ik er ooit ook eens een trainingsplan had ingezet, maar dat zou best kunnen dat ik toen de GO (betalende) versie had. Overigens log ik ook nergens in met mijn Facebook-account maar altijd met een e-mail based account.
    You go girl en met die 5 km zit het wel snor!

  2. Ik begrijp dat het wel een goede en motiverende app is om te gebruiken.
    Persoonlijk ben ik in het geheel niet geïnteresseerd in hoeveel calorieën mijn vrienden verbranden als de app een gedetailleerd resultaat op fb plakt 😉
    Ik hoop dat je gaat genieten van het lopen en dat je je er lekker bij voelt 👍😎🙂

    1. Die calorieen interesseren zelfs mij niet.. Maar dat deed Evy ook al. Melding maken van de calorieen dus.

      Met dat genieten zit het wel snor. Het is het van de bank afkomen waar ik bij tijd en wijle moeite mee heb.

  3. ik heb Runkeeper al jaren om mee te lopen en ik combineer die met Evy! dat gaat als je je afspeellijst van Start2Run koppelt aan Runkeeper!
    succes!

  4. Ik heb heel lang met runkeeper gelopen, vond dat super, nu gebruik ik als ik ga lopen mijn fitbit…..werkt prima, want er is weinig bij te houden aangezien ik niet meer echt train, maar loop om mijn hoofd leeg te maken 🙂

Reacties zijn gesloten.