Recept

Recept: Mexicaanse risotto

Ik ben dol op nieuwe recepten, op Mexicaans en op eenpansgerechten dus toen ik het Chili Lime Chicken and Rice in one pan recept tegenkwam was ik verkocht. Alleen, een gerecht met alleen rijst en kip, dah gaat ‘em niet worden. Ik wil er groenten bij, en ik wil daar niet te veel over na te hoeven denken. Dus.. maakte ik er Mexicaanse ristto van. Net zo lekker, nog gemakkelijker! Bij zo’n zelf gecombineerd gerecht is het altijd even afwachten, maar ik ben tevreden. Dit is een blijvertje.

 

Ingrediënten (2 tot 4 personen, afhankelijk van de eetcapaciteit van eenieder):

  • Kippendijen naar behoefte
  • 2 eetlepels plantaardige olie of 2 eetlepels roomboter
  • 200 gr rijst
  • 500-600 ml kippenbouillon
  • Mexicaanse kruiden (ik maakte een mengsel vanL 1 tl chilipoeder, 1 tl cayenne peper, 1 tl paprikapoeder, 2 tl uienpoeder, 2 tl knoflookpoeder, 1 tl komijn, 1 tl gemalen koriander)
  • (optioneel) 1 jalapeno-pepertje in kleine stukjes
  • 2 medium blikken bonen (ik had kidney en bruine bonen)
  • sap van 1 limoen
  • 2 tomaten, ontpit en in blokjes
  • 5 eetlepels fijngesneden koriander
  • 1 limoen in schijfjes
  • 1 avocado in schijfjes of blokjes

Bereiding

  1. Verwarm de boter (of olie) in een wok of hapjespan
  2. Bestrooi de kippendijen met het kruidenmengsel naar smaak
  3. Als de boter (of olie) warm genoeg is, voeg de kip toe met de gekruide kant naar beneden. Bestrooi de nog niet gekruide kant van de kip met kruiden.
  4. Draai de kip na ongeveer 3 minuten.
  5. Bak ook deze kant ongeveer 3 minuten.
  6. Voeg de rijst (en eventueel de jalapeno-peper) toe en bak deze een minuut of 3 al omscheppend mee.
  7. Voeg de bouillon toe en breng aan de kook.
  8. De de bonen in de pan en breng het mengsel nogmaals aan de kook.
  9. Draai het vuur laag en laat het mengsel ongeveer 20 minuten pruttelen. Controleer zo af en toe of het mengsel niet droog kookt. Is de bouillon verdampt en de rijst nog niet gaar, voeg wat gekookt water toe.
  10. Wanneer de rijst gaar is de tomaatblokjes en de helft van de koriander toevoegen. Verwarm de tomaat en koriander ongeveer 2 minuten, al  omscheppend, mee.
  11. Haal de pan van het vuur. Strooi de rest van de koriander over het mengsel, drapeer de limoenschijfjes langs de rand van de pan en leg de avocado reepjes in het midden.

Smakelijk eten!

© Rianne

2 thoughts on “Recept: Mexicaanse risotto”

Reacties zijn welkom

